vrijdag 14 december 2012

Veel uitzoekwerk

Samsara bouwt elk jaar in een nieuw district. Deze week bezoeken we een nieuw district in de provincie Mae Hong Son. We gaan het volgend droge seizoen (november 2013 tot mei 2014) bouwen op schooltjes in Pangmapha. We moeten er nu heen om een beeld te krijgen wat er aan voorzieningen nodig is op die schooltjes. Zonder deze bezoeken kunnen we geen projectvoorstellen doen aan de donoren.
De schooltjes stuurden ons deze maand overzichten wat ze zelf nodig denken te hebben. Ratana en ik bekijken dat vervolgens en we maken per school een lijst wat hoognodig is. Daarna bekijken we hoeveel dat zou gaan kosten. Vervolgens beoordeel ik of het haalbaar is om er donaties voor te krijgen. Als het teveel is, moet ik prioriteiten stellen. Daarna ga ik projectvoorstellen doen aan alle individuele donoren.













Een overzicht krijgen welke schooltjes in dit gebied liggen, is niet zo moeilijk. Het Departement van Onderwijs heeft een website waar ze allemaal opstaan, in Thai weliswaar. Vervolgens is het wel een hele kunst om te weten te komen waar de schooltjes precies liggen in het bergachtig gebied zonder een officieel wegenstelsel. Het kaartje dat ik van het Departement kreeg, was 12 jaar oud. Daar staat de helft van de schooltjes niet op en de andere helft is zeer onnauwkeurig op de kaart geplaatst. Wegen staan ook niet op die kaart, dus je kunt geen routes uitstippelen. Ik kan dat natuurlijk aan Mr. Praweet vragen, hij kent alle scholen en zal ons er moeiteloos heen rijden. Maar dan weet je nooit welke scholen je gaat bezoeken en vooral ook welke scholen je niet bezoekt. Dus heb ik een week lang op vele kaarten van dit gebied zitten turen, alles gedrukt in kleine lettertjes, in het Thai en allemaal niet erg precies. Op de ene kaart vind je dorpje A en op de andere kaart dorpje B. Zo krijg ik langzaam wel een beeld waar de schooltjes zouden kunnen liggen en maak ik routes voor elke dag.


We zullen in 5 dagen 21 schooltjes bezoeken en op zeker 10 schooltjes zullen we directeuren ontmoeten van schooltjes die nog veel verder weg liggen. Die hebben we gevraagd om met veel foto’s van hun schooltje langs te komen, zodat we die samen met hen op de computer kunnen gaan bekijken en analyseren.

Hoe het allemaal gegaan is daarover volgende week meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten