maandag 8 augustus 2011

Het leggen van de eerste contacten met een nieuw Departement van Onderwijs

De afgelopen 7 jaren hebben we voorzieningen gebouwd op bergschooltjes in het zuiden van de provincie Mae Hong Son. Het komend bouwseizoen gaan we voor het eerst voorzieningen bouwen in het noorden van de provincie: daar zijn nog 135 schooltjes die zaken als slaapzalen, kantines of drinkwatervoorzieningen nodig hebben.
Deze schooltjes rapporteren aan een ander departement. ‘Peerlearning’ waar Samsara de laatste jaren zo van profiteert, zal er hier niet bij zijn. Het noorden weet niet wat er in het zuiden gebeurt, al is de afstand soms maar 20 kilometer. We hebben daarom besloten om ons gedurende de komende 4 jaar elk jaar te concentreren op een district (er zijn 4 districten in het noorden). Dat maakt het toezicht houden gemakkelijker. Vervolgens wil ik de volledige steun van het Departement van Onderwijs in het noorden. Samsara laat zich daar introduceren door vertegenwoordigers van het departement in het zuiden van de provincie en door hoofden van scholen, die veel met Samsara gewerkt hebben. Zij kunnen het verhaal van hoe wij werken en wat de resultaten moeten zijn veel beter doen dan wij.
De sfeer tijdens de eerste vergadering was vriendelijk, maar het gezicht van de heer Somchit stond steeds op moeilijk. En hij is de persoon die verantwoordelijk is voor het onderwijs in het district Khun Yuam, waar we het komend bouwseizoen willen gaan bouwen. Ik zuchtte diep. Medewerking van deze VIP’s is zo belangrijk in ons werk.
De heer Praweet, de persoon die voor alle bouwactiviteiten op de schooltjes verantwoordelijk is, leek mij een praktische man en daar had ik meer vertrouwen in.
Direct na de vergadering hebben we met de heer Somchit en de heer Praweet, in 3 dagen, 14 schooltjes in de bergen van district Khun Yuam bezocht.

Tijdens de tweede bezoekdag ontspande de heer Somchit zich volledig. Wij bleken niet die ‘moeilijke’ buitenlanders te zijn, die zijn carrière op het spel kunnen zetten en waarvoor je dus steeds op je hoede moet zijn. De laatste dag introduceerde hij Samsara met verve op de schooltjes. Wij hoefden er nog alleen maar glimlachend bij te zitten en natuurlijk alle noden duidelijk in kaart te brengen. We zijn thuis gekomen met een enorme lijst van voorzieningen, die nodig zijn om kinderen beter naar school te laten gaan. Het rekenwerk kan beginnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten