zondag 15 januari 2012

Kinderdag

Elke tweede zaterdag van januari is het kinderdag in Thailand. De vrijdag ervoor wordt het op de scholen gevierd en op zaterdag is er in elk dorp en in elke stad veel voor kinderen te doen. Ik geef altijd schriften, stiften en kleurpotloden in flinke hoeveelheden aan ons dorpshoofd, die dat als prijzen verpakt voor de winnaars van talloze spelletjes. De kranten staan die week vol met artikelen over hoe het onderwijs en de situatie in het algemeen voor de kinderen op dit moment er voor staat. Niet al te best, is de conclusie in de Bangkok Post. Het aantal kindermishandelaars is gestegen van 34.211 in 2005 naar 46.981 in 2009, en het aantal moeders in de tienerleeftijd is gestegen van 42.981 in 2005 naar 67.958 in 2009.
Maar vooral wordt er geschreven over het zeer gecentraliseerde onderwijs in Thailand: bijna alles wordt besloten in Bangkok en dat pakt heel nadelig uit voor de kinderen op het platteland of in bergachtige streken. Daar zijn veel meer voortijdig schoolverlaters, omdat het onderwijs nauwelijks op hun leefomstandigheden is afgestemd, aldus de krant.
Op het platteland haalt 89% de zesde klas van de lagere school, 79% de derde klas van de middelbare school en slechts 55% de zesde klas van de middelbare school. Onderwijs zou volgens de krant veel meer gefocust moeten zijn op “strenghten local knowledge, pride and life skills”.

De krant vindt dat het ook hoog tijd wordt voor de decentralisatie van het curriculum en het management van de scholen. Er zou ook veel meer aandacht moeten komen voor beroepsonderwijs. De krant vindt het schandalig dat de scholen in de ontwikkelde delen van Thailand drie keer zoveel budget krijgen als de scholen op het platteland, laat staan in de bergen.

Samsara is het in grote lijnen eens met de analyse van de Bangkok Post. Doordat Samsara zoveel voorzieningen als slaapzalen, kantines, waterinstallaties en toiletgebouwen bouwt, stijgt het aantal kinderen dat de eerste 3 klassen van de middelbare school afmaakt enorm en bereiken wij in de gebieden waar we actief zijn geweest bijna de 100%.
Ons beurzenprogramma (wij hebben nu 250 beurzen voor kinderen uit de bergen om de laatste 3 jaar van de middelbare school af te maken en om door te kunnen studeren) versterkt het percentage kinderen dat de 6 jarige middelbare school afmaakt. De schoolresultaten van die kinderen, en zeker ook van die daarna naar beroepsonderwijs en universiteit gaan met de Samsara beurzen, zijn geweldig. Ze kunnen het best, ze moeten alleen de kans krijgen.

Samsara doet op dit moment onderzoek hoe de intake van bergvolkkinderen naar het beroepsonderwijs in de provincie verhoogd kan worden. Samsara verwacht echter, dat er in de toekomst weer veel donaties nodig zijn om grote slaapzalen te bouwen voor scholieren en leerkrachten op het terrein van de hogeschool in Mae Hong Son en voor beurzen voor de bergvolkkinderen, die daar willen gaan studeren.

Maar daarmee wordt ons motto ‘getting children to school is giving them a future’ waargemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten