maandag 7 november 2011

Gedurende 2 dagen 116 contracten in vijfvoud getekend

Eindelijk was het dan zover. Eind oktober: het begin van het droge seizoen, de start van het bouwseizoen. Samsara had aan de directeuren van 24 schooltjes gevraagd om op 24 en 25 oktober bijeen te komen op twee van de schooltjes.
17 Directeuren in Khun Yuam district ondertekenen.
 Samsara gaf op die twee dagen een presentatie van de do’s en don’ts in het bouwen van faciliteiten door donaties via Samsara en daarna werden de contracten van alle te bouwen faciliteiten door de scholen ondertekend.
Samsara sluit over elk project/ faciliteit een contract af met de school die het project gaat uitvoeren. In het contract (geschreven in het Thai) staat wie de donoren van de faciliteit zijn, wat het tijdsschema van de bouw is en aan welke eisen de bouw moet voldoen. Alle bouwtekeningen zijn een onderdeel van het contract en we voegen een lijst bij met de kosten en een schema in welke termijnen Samsara betaalt. Bij kleine faciliteiten betaalt Samsara direct na ondertekeningen 100% van de bouwkosten. Bij grote projecten 50% bij aanvang, 40% bij het bereiken van het hoogste punt en 10% nadat het resultaat is goedgekeurd, het gebouw is overgedragen aan het Ministerie van Onderwijs en het rapport is geschreven.
Van het Departement willen we een officiele
stempel op de contracten.
Alle betalingen worden overgemaakt op bankrekeningen die de school speciaal hiervoor heeft geopend. Samsara betaalt dus nooit rechtstreeks aan het Departement van Onderwijs, waar de schooltjes onder vallen, maar altijd direct aan de scholen zelf. Wel wordt elk contract ook ondertekend door de directeur van het Departement van Onderwijs. In het geval dat Samsara een probleem mocht tegenkomen tijdens de bouw, dan is het Departement verantwoordelijk voor de oplossing daarvan. Dit heeft tot nu toe altijd goed gewerkt.
In het bedrag per faciliteit is, naast de kosten voor de materialen, een bedrag opgenomen voor maaltijden voor de vrijwilligers die het bouwen (meestal de ouders van de kinderen), een bedrag voor vakwerk dat niet voorhanden is (vaak voor het lassen van spanten of het afpleisteren) en 5% voor extra kosten. De bouwprijzen stijgen bijna maandelijks en Samsara wil niet geconfronteerd worden met een verhoging van een beetje hier en een beetje daar. De stelling van Samsara is: Samsara betaalt nooit extra geld om het project af te maken, maar hoeft ook nooit geld terug. Als de directeuren korting kunnen krijgen op de materialen, omdat ze bijvoorbeeld gezamenlijk inkopen, dan mogen de scholen dat houden en gebruiken voor hun school. Dat stimuleert samenwerking en ondernemerschap.

696 contracten, dat houdt je bezig!
Van de 116 contracten zijn er 42 voor slaapgebouwen en kantines, 24 voor schoonwaterinstallaties, 33 voor de meubels, 7 voor toiletgebouwen en 10 voor water opvangtanks van cement.
Dat waren dus 696 handtekeningen die Ratana en ik namens Samsara hebben geschreven.
Over de organisatie ervan de volgende keer.


Ratana geeft uitleg bij de contracten.


Direteur van de Daaruunsiikschool heeft
met 9 projecten veel te ondertekenen.


Deze keer ook een record aan vrouwelijke directeuren.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten