vrijdag 15 maart 2013

Het verschil dat elektriciteit maakt

In de provincie Mae Hong Son zijn nog veel zeer geïsoleerd gelegen schooltjes. Het Ministerie van Onderwijs in Bangkok wilde die vier jaar geleden allemaal opheffen. Ze zouden een te kleine schoolpopulatie hebben. Alle schooltjes met minder dan 60 leerlingen moesten gesloten worden. Het Departement van Onderwijs van de provincie kwam in verweer. Zij nam deze schooltjes zonder toestemming van Bangkok onder haar vleugels. Nu, vier jaar later, wordt dat door Bangkok in stilte toegestaan. Toegegeven, een schooltje met 50 leerlingen is niet veel, maar zonder dit schooltje kunnen de kinderen niet naar school.
Deze schooltjes worden vaak gerund door twee leerkrachten. Ze hebben geen telefoonbereik, geen internet en meestal ook geen elektriciteit. Dit maakt het leven voor de leerkrachten en de leerlingen, die meestal een gedurende een heel semester op de school wonen, zwaar.

Een schooltje met 35 leerlingen
De televisie doet het









Daarom zijn wij als Samsara ook zo blij met een grote donatie van een Nederlandse particuliere donor, die nu al gedurende vier jaar elk jaar wordt gegeven en voor de komende twee jaar ook gegarandeerd is. Hiervan installeren wij op een school zonnepanelen, accu’s, een katalysator en elektrische bedrading voor TL verlichting in twee klaslokalen en twee televisies. Hiermee kan zo’n schooltje of toegang krijgen tot schooltelevisie of educatieve dvd’s gebruiken. Dit ontlast de leerkrachten enorm. Daarbij kunnen de kinderen in de avond bij licht eten, hun huiswerk maken en spelletjes doen. De leerkrachten kunnen hun laptops gebruiken en hun lessen voorbereiden. Het verblijf is door het licht ook veiliger voor leerkrachten en kinderen.
Tot nu toe heeft Samsara deze installatie aangelegd op 65 schooltjes. Zo’n 12 schooltjes staan nog in de wacht.

Kettingen om de banden
geen luxe in de rode modder.
De installaties worden aangelegd door Max Wöhl, de partner van Ratana, Zwitser en elektricien van beroep. Met zijn ploeg gaat hij met 4WD’s en soms met een motorfiets of op een olifant naar de schooltjes.
Het aanleggen van de installatie en het verblijf op de schooltjes in kou, hitte, regen en onder zeer primitieve omstandigheden is niet eenvoudig, maar het resultaat is elke keer weer geweldig en de leerkrachten en leerlingen zijn daar zeer blij mee.


  
Max en de kinderen

Zonnepanelen aangelegd



Geen opmerkingen:

Een reactie posten